Vertrouwen is een kernwaarde voor de verzekeringsbranche. Ook bij Luyten is deze kernwaarde van levensbelang. In een situatie waarbij sprake is van fraude staat dit vertrouwen ernstig onder druk.
Fraude is en blijft echter een onderwerp dat gezien de aard van onze branche altijd aanwezig zal zijn.
Bij Luyten doen we er alles aan om fraude tegen te gaan. In het belang van onze risicodragers, de gezonde verzekeringsportefeuille en de relatie tussen onze klanten, de verzekeraars en onszelf.
Wij zijn er namelijk van overtuigd dat een gezonde portefeuille in het belang is van alle klanten.
Wat verstaan wij eigenlijk onder fraude?
Onder consumentenfraude wordt verstaan: het misbruik maken van een verzekeringsproduct of dienst door de verzekeringnemer, verzekerde of, bij levens- en sommenverzekeringen, de begunstigde, om een prestatie te verkrijgen waarop men geen recht heeft.
Een aantal voorbeelden van fraude:
Hoe sporen wij fraude op?
Welke maatregelen treffen wij bij fraude?
Voor de interne onderzoekskosten geldt bij schadeclaims een standaard schadevergoeding van €532. Dit bedrag wordt door SODA (Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling) verhaald. Bovenop het standaardbedrag kan SODA namens de verzekeraar ook overige gemaakte kosten of ten onrechte betaalde schade terugvorderen. Daarnaast kunnen wij als er bij het aanvragen van een verzekering sprake is van fraude, interne kosten in rekening brengen.
Meer informatie over SODA vind je op www.so-da.nl.